Organiserad turmat i portionsförpackningar

Organiserad turmat i portionsförpackningar

När man ska ut på en längre vandring gäller det att ha koll på vikten på sin packning. Första gången man vandrar är man kanske inte så noggrann, man tar med det man kommer på och många "bra-att-ha-saker". Men när man går där med 20 kg på ryggen i flera dagar ångrar man sig och till nästa tur blir man lite smartare med vikten 🙂

På bilden ovan ser ni min packning för 2 personer i fem dagar. Frukost, luncher och middagar är noga uppmätta, vägda och planerade. Alla kryddor är så gott det går inbakade i matpaketen. På detta sätt slipper man tänka, göra misstag och bära med sig onödiga kryddburkar.

Om man gillar gröt är frukostarna ganska enkla att planera. Mät upp dina gryn och salt i påsar och skriv på hur mycket vatten som ska tillsättas. Detta blir lätt mat! Jag brukar variera de olika grötarna lite så att man inte tröttnar. Havregryn ena dagen, råggryn andra dagen. Russin i gröten vissa dagar.

Pasta är också enkelt att mäta upp i förväg och bara ta med exakt så mycket som man vet kommer att gå åt. Spaghetti tar minst plats av pastasorterna.

Det finns andra färdigtorkade livsmedel att köpa. Tex pulver-potatismos. Men ta inte med hela paketet! De silvriga påsarna är pulvermos och som du ser har jag slängt kartongen och istället skrivit direkt på påsen hur mycket vatten det ska vara.

Förutom att du slipper bära på onödiga förpackningar slipper du dessutom att bära på skräpet sedan. En liten fryspåse väger inte mycket och tar nästan ingen plats när den är färdiganvänd.

Torka en hel måltid på en gång

Torka en hel måltid på en gång

Om du har en mattork eller svamptork av lite större modell kan du utnyttja det för att torka många olika råvaror samtidigt.

Här förbereds både en köttgryta med torkad biff och så semitorkar jag röd paprika för en taco-lunch.

Min taco-lunch/middag är väldigt lättlagad så jag ska passa på att berätta lite om den här. Jag brukar köpa ett paket sojafärs som är färdigt för tacomiddag. Alla kryddor ingår. Sedan tar jag med ett paket små tortillas (det är lite "onödig" vikt med allt vatten som är i, men det tar liten plats och jag tycker det är värt det). Utöver färs och bröd är det bara att ta med det man gillar att ha i sin taco.

Beroende på hur noga man är med vikten och hur länge man ska vandra med maten kan man anpassa tillbehören. Ska jag gå lite längre och vill minimera vikten väljer jag, som här ovan, att semitorka röd paprika. Den blir tunn, sladdrig och liten, men den smaken och fären är fantastisk. Paprikan blir lite sötare och godare när den fått torka lite och färgen intensifieras. Det blir en trevlig färgklick och smakboost. Vidare brukar jag ta strimlor av purjolök som nästan inte väger någonting och tar liten plats. De håller länge inslagna i lite plastfolie och ger en tydlig fräsh löksmak och lite crunch.

Slutligen vill jag ha lite ost och det brukar jag ändå ha med mig i någon form. Antingen en bit vanlig hårdost eller om det är varmare brukar jag ta en parmesan som håller lite bättre i varmt klimat. Och ovanpå detta ska det ju vara nån sås eller salsa. Här kan man också anpassa efter vikt och längd på turen. Vill jag ha minimalt med vikt tar jag en koncentrerad chilisås, tex Sriracha, som jag häller över på en liten, liten plastflaska. Om vikten inte är lika noga kokar jag en egen salsa på lök, krossade tomater, kryddor, ananas och vinäger. Och så brukar jag låta den koka ihop lite extra så att den blir lite mer koncentrerad för att slippa bära med mig onödigt vatten i packningen.

Väl ute på turen tar jag fram mitt trangia-kök och tillagar färsen. Olika produkter ska tillagas lite olika så kolla på förpackningen.

Att duka upp en liten taco-buffé till lunch ute på fjället eller i skogen är alltid uppskattat. Och med tortillas kan man äta direkt ur handen utan tallrik och bestick vilket minskar diskbehovet!

Nattjästa utflyktsfrallor med russin

Nattjästa utflyktsfrallor med russin

Om man är ute på längre tur kanske inte nattjästa frukostfrallor är det bästa, de kräver nämligen en ugn på morgonen för att bakas av. Men om man tex bor i en stuga och gör dagsturer är dessa frallor perfekta. Genom att ta med ingredienserna istället för färskt bröd när du åker iväg kan du få nybakt bröd varje morgon. Dessutom tar det mindre plats och är lättare att bära med sig ingredienserna istället för att bära på färskt bröd.

Av det här receptet får du ut 4 frallor. Jag brukar ta med mig 2 frallor som lunch på en dagstur.

Ingredienser

  • 12 g jäst (en kvarts paket)
  • 2,5 dl kallt vatten
  • 1 tsk socker, sirap eller honung
  • 1 msk olja (neutral olja, tex raps eller oliv)
  • Vetemjöl och gryn (vetemjöl + havregryn/rågflingor/andra gryn du gillar)
  • 1 tsk salt

Gör så här

  1. Lös upp jästen i vattnet i en bunke, tillsätt det söta (socker/sirap/honung) och oljan.
  2. Om du vill ha ett grövre bröd blandar du i gryn, tex havregryn och råggryn. Du kan även blanda i frön, russin, frukt osv. Jag brukar köra lite råggryn, lite havregryn och lite russin.
  3. Blanda om med en slev och tillsätt saltet.
  4. Tillsätt vetemjöl lite i taget tills du får en deg som fortfarande är kladdig. Mängden vetemjöl beror på mjölsort och andra ingredienser så därför har jag inte angivit något mått.
  5. Täck med plastfolie och ställ i kylen över natten, ca 12 timmar.

På morgonen

  1. Ta upp den kladdiga degen med mjölade händer. Dela upp den i fyra delar som du lägger på en mjölad yta, tex en tallrik.
  2. Forma varje degbit till en rund bulle och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tänk på att bröden kommer att svälla.
  3. Pudra över lite mjöl eller toppa med gryn eller frön. Låt stå och jäsa medans ugnen blir varm.
  4. Sätt ugnen på 275 grader och sätt in en långpanna på nedersta våningen.
  5. När ugnen är varm häller du in en kopp vatten i långpannan för att skapa fuktig värme och sätter sedan in bröden i mitten av ugnen.
  6. Grädda bröden ca 18 minuter.
  7. Låt svalna på galler minst 30 minuter innan du skär upp bröden.
Smidigt med pulvermos till lunch

Smidigt med pulvermos till lunch

Att ha något enkelt och delvis förberett till lunch är perfekt när man är ute och vandrar och inte vill stanna för länge och göra upp eld, eller tända sitt kök.

Ofta blir det någon form av snabb soppa och smörgås, men är man ute i många dagar räcker det kanske inte med bara soppa till lunch. Man känner sig inte riktigt mätt efter en kopp med soppa och det är ju inte så mycket energi.

Något som är mycket bättre än soppa är pulvermos! Det är lika enkelt att laga, behövs bara lite varmt termosvatten, och resultatet blir betydligt mer mättande än soppan. Dessutom kan du stoppa i både det ena och det andra i moset för att göra det roligare och godare.

Har du tex med dig smör på turen så tar du en klick av detta och blandar i. Då får du både lite extra energi från fettet och ett godare mos. Om du har någon lufttorkad korv eller salami kan du äta den till eller blanda i bitar. En bit ost fungerar också bra att skära ner i det varma moset.

Pulvermos väger visserligen lite mer än en soppa, men det beror ju också på att det är mycket mer mat.

Sojafärs-tacos med tillbehör

Sojafärs-tacos med tillbehör

När jag är och handlar inför fjällvandringar brukar jag noga gå igenom butikens sortiment av torrvaror. Ibland hittar man nya guldkorn som man inte visste fanns. Det här är ett sådant. En liten påse med torkad sojafärs tillsammans med tacokrydda. Man tillsätter lite vatten och steker på röran och sedan har man en färdigkryddad tacofärs.

Alla tillbehören förberedde jag hemma och jag valde bara de som har mycket smak och lite vikt, tex paprika, purjolök och gul lök. Istället för salsa och ketchup tog jag en mer koncentrerad chilisås (Sriracha) för att spara på vikt. Tortillias och ost hade jag också med mig.

Det är mycket färska varor i den här rätten så trots försök att spara in på vikten blir den ganska tung. Men den är väldigt snabb att tillaga och blir väldigt god med de färska grönsakerna som man kan sakna efter några dagar med torrvaror.

Torkad ryggbiff i svamptork

Torkad ryggbiff i svamptork

När man ska ut på tur och vill ha med sig kött till middagen och samtidigt spara vikt kan man torka köttet först.

Välj ett magert kött då fettet inte torkar lika enkelt och riskerar att bli dåligt efter några dagar. Jag valde ryggbiff den här gången.

Skiva köttet tunnt så går det snabbare att torka och stek det sedan. Använd inget eller mycket lite fett när du steker köttet. Om du har en non-stickorna är det enklare.

När köttet är stekt så att det är genomstekt lägger du strimlorna i svamptorken och kör på i några timmar tills köttet är helt torrt.

När köttet är torrt och svalt kan du packa det antingen i vanliga fryspåsar (de är tätare än plastpåsar) eller vakumpacka det med hjälp av en vakumsug.

När du ska tillaga köttet ute på turen är det en bra idé att tillsätta lite vätska, tex vatten, till påsen med kött några timmar innan matlagningen så att köttet hinner mjuka upp sig lite. Koka det sedan i en god sås och lägg till andra goda torkade saker, tex svamp och grönsaker.

Kött som torkad på det här sättet blir ganska segt, men det kan man kanske tycka det är värt för en god köttgryta?

Recept på hemmagjord Beef Jerky

Recept på hemmagjord Beef Jerky

Jag har precis kommit hem från en härlig fjällvandring i Fulufjällets nationalpark. Med mig på turen hade jag hemmagjord beef jerky, alltså kryddat och torkat nötkött.

Torkat kött är inte bara lätt att bära det håller också mycket längre än färskt kött. När man torkar kött får man något som liknar tunna, sega, köttbitar. Det är en speciell smak och vissa gillar det inte. Jag tycker att det är väldigt gott.

Jag hade en stor rostbiff liggande i kylen så den skivade jag upp och bankade ut till tunna skivor som jag marinerade och torkade. Receptet hittade jag på webbsidan Pers mat: www.persmat.se/torkat-marinerat-kott-beef-jerky

Jag kan verkligen rekommendera torkat kött till turen. Lätt att bära med, lätt att äta när man är lite småhungrig eller som tillbehör till en soppa eller ett pulvermos.

Jägarblandning när energin blir låg på turen

Jägarblandning när energin blir låg på turen

Att ha en påse energi lätt åtkomlig när man är på tur är alltid ett säkert kort.

Ibland kräver turen eller naturen att man kör på längre än planerat. Tex om vädret plötsligt blir sämre och man hellre kommer fram tidigare till stugan eller hinner med några extra kilometer innan man slår upp tältet för natten. Då är det bra att ha snacks som ger ordentligt med energi lätt tillgängligt i fickan.

Jägarblandning brukar man kalla en blandning av choklad, nötter, mandel och frukt. Det är gott och praktiskt att kasta i sig för att undvika sura miner och lågt blodsocker.

Blanda som du själv vill och gillar choklad, russin, torkad frukt, kokosflingor, nötter, mandlar. Olika godisar går också bra men glöm inte de nyttiga ämnena och fettet också. Bara socker är inte så bra för dig.

Och skulle turen vara extra fin så att du istället vill njuta så länge som möjligt passar jägarblandning utmärkt bra till kaffet och vacker utsikt över fjällen eller skogen.

Blåbärsgröt

Blåbärsgröt

Om man vill skoja till den vanliga gröten lite, eller variera den från dag till dag, kan man blanda i blåbärssoppepulver när man förbereder sina grötpåsar.

Ta 0,5 dl havregryn, 0,5 del råggryn och några matskedar blåbärssoppepulver (efter smak) per person. Lägg detta i en påse och ta med ut.

När det är dags att servera blandar du påsens innehåll med 1 dl kallt vatten, kokar upp och låter sjuda i 3-5 minuter under omrörning. Servera med mjölk (torrmjölk).

Torka köttfärssås för lätt packning på turen

Torka köttfärssås för lätt packning på turen

Att torka köttfärssås är ett riktigt bra knep på lätt mat att ha med på turen. Det är enkelt att torka köttfärssås, enkelt att tillaga den och det blir himla gott!

Gör så här

  • Tillaga din favoritköttfärssås så som du brukar göra den, men minska på fett och vätska genom att:
    • Byt ut krossade tomater mot tomatpuré
    • Välj den magraste färsen du kan hitta, gärna nötfärs istället för blandfärs
    • Tillsätt inga vätskor
  • Krydda din köttfärssås lite extra, en del smak försvinner i torkprocessen.
  • Låt din köttfärssås koka ihop och koka ett tag för att ånga bort så mycket vätska som möjligt.
  • När det inte finns någon vätska kvar att koka bort är det dags att sprida ut färsen på ett bakplåtspapper på en plåt och ställa in i ugnen.
  • Torka färsen i ugnen på ca 50 grader med ugnsluckan delvis öppen över natten eller tills den är riktigt torr.
  • När färsen är tillräckligt torr och seg så att den hänger ihop som ett stort ark kan du flytta över den till en mattork (tex en svamptork) för att torka ännu effektivare.

Det är viktigt att färsen blir ordentligt torr. Den ska gå att knäcka sönder och smula sönder. Ingen seghet ska finnas kvar.

Dela upp färsen i mindre delar med kniv och fördela i påsar med lagom många portioner för dig eller ditt resesällskap. Om du från början har planerat hur många portioner du ska laga är det enklare att dela upp färsen korrekt nu när den är torr.

Förvara den torra köttfärssåsen i täta plastpåsar i upp till en vecka.

Att tillaga köttfärssåsen är mycket enkelt. Blanda de torra bitarna med vatten och koka upp. Låt småkoka och tillsätt mer vatten allteftersom det kokar in, till önskad konsistens. När du tillagar köttfärssåsen kan du tillsätta extra fett eftersom den är väldigt mager, tex en klick smör eller en skvätt olja. Då blir smak och näringsinnehåll bättre.

Koka pasta, tex spaghetti (som tar liten plats i ryggsäcken), till köttfärssåsen. Vill du lyxa till det har du med en bit vällagrad ost att riva över, tex parmesan.

Popcorn i väntan på middagen

Popcorn i väntan på middagen

När man äntligen hittat en bra lägerplats, fått upp tält eller hängmatta och fått igång elden eller köket, då kan det vara gott att få i sig något litet i väntan på maten.

Några popcorn förberedda med lite olja i en plastpåse blir snabbt ett gott snack i väntan på middag. Popcorn tar liten plats och väger inte särskilt mycket, innan de är poppade.

Glöm inte saltet!

« Till start