Tortellini

Tortellini

Torkade tortellini är väldigt enkel mat att ha med på tur. Släng ner ett paket (250g) i ryggsäcken och du har en lunch för två personer.

Vi pimpade våra tortellini med parmesan, olivolja och grovmalen svartpeppar för att få lite extra fett, men dessa funkar att äta som de är också.

Pasta Carbonara på Trangiakök

Pasta Carbonara på Trangiakök

Pasta carbonara är en smidig rätt på turen. Den är ju enkel att göra från grunden, men blir ännu enklare om man börjar med ett halvfabrikat. Det finns torkad pasta carbonara att köpa i butikens torrvaror-hylla.

Förutom att innehålla pasta, kryddor och redning är pastan snabbkokande, så man sparar en del bränsle på att köpa en påse. Köttet är inte mycket att ha så jag brukar lägga till ett paket bacon.

På den här turen lyxade jag även till det med parmesan. Parmesan är enkelt att ha med på turen eftersom den är så lagrad och håller länge.

Organiserad turmat i portionsförpackningar

Organiserad turmat i portionsförpackningar

När man ska ut på en längre vandring gäller det att ha koll på vikten på sin packning. Första gången man vandrar är man kanske inte så noggrann, man tar med det man kommer på och många "bra-att-ha-saker". Men när man går där med 20 kg på ryggen i flera dagar ångrar man sig och till nästa tur blir man lite smartare med vikten 🙂

På bilden ovan ser ni min packning för 2 personer i fem dagar. Frukost, luncher och middagar är noga uppmätta, vägda och planerade. Alla kryddor är så gott det går inbakade i matpaketen. På detta sätt slipper man tänka, göra misstag och bära med sig onödiga kryddburkar.

Om man gillar gröt är frukostarna ganska enkla att planera. Mät upp dina gryn och salt i påsar och skriv på hur mycket vatten som ska tillsättas. Detta blir lätt mat! Jag brukar variera de olika grötarna lite så att man inte tröttnar. Havregryn ena dagen, råggryn andra dagen. Russin i gröten vissa dagar.

Pasta är också enkelt att mäta upp i förväg och bara ta med exakt så mycket som man vet kommer att gå åt. Spaghetti tar minst plats av pastasorterna.

Det finns andra färdigtorkade livsmedel att köpa. Tex pulver-potatismos. Men ta inte med hela paketet! De silvriga påsarna är pulvermos och som du ser har jag slängt kartongen och istället skrivit direkt på påsen hur mycket vatten det ska vara.

Förutom att du slipper bära på onödiga förpackningar slipper du dessutom att bära på skräpet sedan. En liten fryspåse väger inte mycket och tar nästan ingen plats när den är färdiganvänd.

Torka en hel måltid på en gång

Torka en hel måltid på en gång

Om du har en mattork eller svamptork av lite större modell kan du utnyttja det för att torka många olika råvaror samtidigt.

Här förbereds både en köttgryta med torkad biff och så semitorkar jag röd paprika för en taco-lunch.

Min taco-lunch/middag är väldigt lättlagad så jag ska passa på att berätta lite om den här. Jag brukar köpa ett paket sojafärs som är färdigt för tacomiddag. Alla kryddor ingår. Sedan tar jag med ett paket små tortillas (det är lite "onödig" vikt med allt vatten som är i, men det tar liten plats och jag tycker det är värt det). Utöver färs och bröd är det bara att ta med det man gillar att ha i sin taco.

Beroende på hur noga man är med vikten och hur länge man ska vandra med maten kan man anpassa tillbehören. Ska jag gå lite längre och vill minimera vikten väljer jag, som här ovan, att semitorka röd paprika. Den blir tunn, sladdrig och liten, men den smaken och fären är fantastisk. Paprikan blir lite sötare och godare när den fått torka lite och färgen intensifieras. Det blir en trevlig färgklick och smakboost. Vidare brukar jag ta strimlor av purjolök som nästan inte väger någonting och tar liten plats. De håller länge inslagna i lite plastfolie och ger en tydlig fräsh löksmak och lite crunch.

Slutligen vill jag ha lite ost och det brukar jag ändå ha med mig i någon form. Antingen en bit vanlig hårdost eller om det är varmare brukar jag ta en parmesan som håller lite bättre i varmt klimat. Och ovanpå detta ska det ju vara nån sås eller salsa. Här kan man också anpassa efter vikt och längd på turen. Vill jag ha minimalt med vikt tar jag en koncentrerad chilisås, tex Sriracha, som jag häller över på en liten, liten plastflaska. Om vikten inte är lika noga kokar jag en egen salsa på lök, krossade tomater, kryddor, ananas och vinäger. Och så brukar jag låta den koka ihop lite extra så att den blir lite mer koncentrerad för att slippa bära med mig onödigt vatten i packningen.

Väl ute på turen tar jag fram mitt trangia-kök och tillagar färsen. Olika produkter ska tillagas lite olika så kolla på förpackningen.

Att duka upp en liten taco-buffé till lunch ute på fjället eller i skogen är alltid uppskattat. Och med tortillas kan man äta direkt ur handen utan tallrik och bestick vilket minskar diskbehovet!

Pinnbröd över öppen eld

Pinnbröd över öppen eld

Pinnbröd är kul och enkelt. Förbered degen hemma, antingen bara de torra ingredienserna eller hela degen, beroende på hur mycket vatten du vill bära.

Det finns mängder av recept på pinnbröd så det är bara att söka på nätet.

Popcorn i väntan på middagen

Popcorn i väntan på middagen

När man äntligen hittat en bra lägerplats, fått upp tält eller hängmatta och fått igång elden eller köket, då kan det vara gott att få i sig något litet i väntan på maten.

Några popcorn förberedda med lite olja i en plastpåse blir snabbt ett gott snack i väntan på middag. Popcorn tar liten plats och väger inte särskilt mycket, innan de är poppade.

Glöm inte saltet!

Sojafärstacos

Sojafärstacos

Sojafärs är en väldigt bra produkt att ta med på tur för den finns färdigtorkad att köpa. Ta med torr sojafärs, tacokrydda och en buljongtärning + tortillias och de tillbehör du gillar. Vi tog färsk vårlök och gjorde en salsa på krossade tomater, lök och chilli som vi lät koka ihop så mycket som möjligt för att slippa bära vatten.

När det är dags att äta kokar man färsen i buljongen (tärning + vatten). Häll av vattnet och fräs färsen i olja och med kryddorna. Skiva löken. Späd salsan med extra vatten till önskad konsistens. Lägg allt på en tortilla och rulla ihop.

Som en bonus gjorde vi två extra rullar var som vi hade med som lunch dagen efter.

Gör din egen friluftsmat och ta vara på svamp, frukter och bär

Gör din egen friluftsmat och ta vara på svamp, frukter och bär

Här kommer ett boktips för dig som vill bli extra bra på att torka mat för lättare turer.

I Torka mat får du veta hur du torkar allt från det enklaste: frukter, rotsaker och svampar, till mer avancerade livsmedel som fisk, ägg, kött och kyckling. Boken visar också hur du gör egna energikakor, hur du kan bygga din egen mattork och har recept på friluftsmat som är både god och hållbar.

Eric Tornblad är en hängiven friluftsmänniska som har paddlat kajak och vandrat i både Sverige och Nepal. Hans passionerade intresse för vällagad mat fick honom att skriva och ge ut en kokbok på eget förlag. I boken finns resultaten av många års erfarenheter av att göra sin egen friluftsmat baserad på hemma-torkade råvaror.

Potatis och purjolökssoppa på turen

Potatis och purjolökssoppa på turen

Här kommer ett recept på en ganska enkel soppa att koka på turen. Självklart kan du köpa färdig potatis och purjolökssoppa i pulverform och bara blanda med vatten, men det här blir godare och matigare.

Förbered hemma

  1. Strimla potatis tunt, 1 potatis per portion
  2. Strimla purjolök, ca 10 cm per portion
  3. Lägg allt i en påse tillsammans med lite olja och salt

På turen

  1. Häll allt i en kastrull och fräs några minuter
  2. Slå på vatten så det täcker grönsakerna och låt koka upp
  3. Tillsätt grönsaksbuljong enligt instruktionerna på förpackningen
  4. Låt soppan koka tills potatisen är färdig, ca 15 minuter
Pasta carbonara

Pasta carbonara

Vi tog med ett rejält stycke rökt kött (istället för bacon som numera är en rå köttprodukt som därmed har sämre hållbarhet), pasta och vitlök. En rejäl bit parmesan och lite olivolja ersätter eventuell grädde och äggula.

Vi fräste köttet i små tärningar, lät skivad vitlök följa med på slutet (utan att brynas för då blir den äcklig). Spagettin kokas och allt blandas samman. Lite grovmalen svartpeppar, en skvätt olivolja och riven parmesan ovanpå gör det hela till en lyxrätt.

Sojafärs-tacos med tillbehör

Sojafärs-tacos med tillbehör

När jag är och handlar inför fjällvandringar brukar jag noga gå igenom butikens sortiment av torrvaror. Ibland hittar man nya guldkorn som man inte visste fanns. Det här är ett sådant. En liten påse med torkad sojafärs tillsammans med tacokrydda. Man tillsätter lite vatten och steker på röran och sedan har man en färdigkryddad tacofärs.

Alla tillbehören förberedde jag hemma och jag valde bara de som har mycket smak och lite vikt, tex paprika, purjolök och gul lök. Istället för salsa och ketchup tog jag en mer koncentrerad chilisås (Sriracha) för att spara på vikt. Tortillias och ost hade jag också med mig.

Det är mycket färska varor i den här rätten så trots försök att spara in på vikten blir den ganska tung. Men den är väldigt snabb att tillaga och blir väldigt god med de färska grönsakerna som man kan sakna efter några dagar med torrvaror.

« Till start